رف و
امام حسین علیه السلام می فرماید:هر که بخشنده باشد ،آقائی می کند(کشف الغمه ج2ص242)
اباحه چیست؟
اباحه در لغت جایز دانستن و روا دانستن است،اما در اصطلاح فقه وخقوق مدنی بمعنای اجازه تملک یا ارتکاب فعل یا مصرف وگرفتن چیزی است.
اقسام اباحه
ابحه تقسیماتی دارد:
تقسیم اول از حیث کسی که امری را مباح می کند، از این حیث بر سه قسم است:1-اباحه شرعیه :آن است که مباح کنند شرع باشد مانند مباح نمودن شکار
2-اباحه عقلیه-آن است که مباح کننده عقل باشد مانند مباح نمودن کاری که حرمت آن بیان نشده است.
3- اباحه مالکیه -آن است که مباح کننده مالک باشد مانند اینکه مالک خانه ای اجازه استفاده از آن را به کسی بدهد.
تقسیم دوم از حیث تعلق از این حیث تعلق نیز بر سه فسم است:
1-اباحه تملک مانند اذن شارع به مالک شدن به مالک شدن آنچه شکار شده است
این اجازه را گاهی قانون گذار می دهد مانند اجازه مالک شدن مباحات در ماده 147 ق-م وگاهی ناشی از فصد انشاء مالک است مانند اینکه در عروسی مالک با نثار مال بر سر عروس آن مال را به حضار تباح می کند
2-اباحه تصرف مانند اینکه مالک خانه ای تصرف در آ خانه را مباح نموده است.
3-اباحه فعل مانند اینکه شارع فعل خوابیدن را مباح کرده است.
تقسیم سوم - اباحه از جهت دیگری نیز بر سه فسم است:
1-اباحه عین-یعنی عین را مباح می کندمانند هبه وبخشش .
2-اباحه منفعت -مانند اجاره دادن خانه.
3-اباحه انتفاع یعنی تنها می تواند از آنچه اجازه داده شده بهره ببرد اما مالک منفعت نیست مانند استفاده از مسجد.
اسباب اباحه
اسباب اباحه چهار امر است :
1-اذن شارع مانند اینکه شارع اجازه بدست آوردن امور مباح را بدهد.
2-اضطرار مانند اینکه انسان در حال اضطرار خوردن گوست خوک برای او مباح باشد.
3-اسباب تملیک مانند اینکه کسی مالش را اجاره بدهدیا عاریه بدهد.
4-اذن مالک مانند اینکه مالک مالی اجازه استفاده از مالش را بدهد.
+ نوشته شده در دوشنبه سیزدهم آذر ۱۳۹۱ ساعت 0:23 توسط ذبیح مطهری خواه
|